نوشته شده توسط : amin

معرفی کامل انواع پردازنده های اینتل

پردازنده ها بدون شک از مهم ترین و اصلی ترین قسمت های سخت افزاری یک لپ تاپ هستند که به هنگام خرید باید به آنها دقت کنیم چرا که نوع آنها، قدرت و البته نسل آنها می تواند در قیمت خرید لپ تاپ تاثیر مستقیم داشته باشد. از اونجایی که پردازنده های اینتل امروزه حرف اول را می زنند به همین خاطر تصمیم گرفتیم مقاله ای در این خصوص برای شما آماده کنیم تا همه چیز رو درباره ی انواع پردازنده های اینتل که به نوعی مغز سیستم های کامپیوتری ما هستند رو بهتون بگیم.

اهمیت شناخت پردازنده ها

این روزها شکل خرید کردن عوض شده مخصوصا وقتی بحث خرید وسایلی می شود که وابسته به تکنولوژی هستند. اگر شما هم نسل من باشید،قطعا یادتان هست برای خرید کامپیوتر پدرانمان دست ما را می گرفتند و می رفتیم به مغازه خدمات کامپیوتری و پدر به مغازه دار می گفت “یه سیستم 700 هزار تومانی برای دخترم میخوام!” یا اینکه یک پسرخاله  یا پسر عمه ای داشتیم که به آنها می سپاردند که برایمان یک سیستم جمع کنند. بدون اینکه بدانیم هارد، سی پی یو، صفحه نمایش و دیگر مشخصه این کامپیوتری که برای ما می خواهند بخرند چیه! اما امروزه برای خرید باید اطلاعات دقیقی داشته باشید تا بتوانید خرید درستی مطابق با میزان بودجه خودتان کنید. برای خرید لپ تاپ اطلاع از نوع پردازنده از مهم ترین مواردی که باید به آن دقت کنیم به همین خاطر شما را به مطالعه ی ادامه ی مقاله دعوت می کنیم

اهمیت سی پی یو ها

اهمیت سی پی یو هااهمیت سی پی یو ها

سی پی یو که مخفف computer’s central processing unit (CPU) است بدون شک نقش مهمی در عملکرد کلی یک کامپیوتر دارد. پردازنده از مهمترین مشخصه هایی است که به هنگام خرید لپ تاپ، کامپیوتر های رو میزی و گوشی های تلفن همراه باید به آن دقت کرد. برای خرید سیستم های کامپیوتری نیاز است تا در ابتدا نوع نیاز و توقع های خود را از خرید مشخص دارید. آیا این سیستم را تنها برای وب گردی نیاز دارید و می خواهید از آنها در منزل استفاده کنید؟ آیا شما هم جز افراد علاقه مند به بازی های کامپیوتری هستید و نیاز دارید تا سیستم گیمینگ داشته باشید، آیا سیستم های کامپیوتری خود را برای طراحی های گرافیکی می خواهید و کلی آیای دیگر … پاسخ به تمام این سوال ها می تواند به شما در انتخاب انواع پردازنده های اینتل در لپ تاپ ها، کامپیوترها و گوشی های همراه کمک کند.

موفقیت اینتل در تولید پردازنده ها

شرکت هایی که این پردازنده ها را تولید می کنند تنوعی در محصولات خود به وجود آوردند که توانست قابلیت های این پردازنده ها را متغییر دارد از این رو شما می توانید متناسب با نیاز و البته بودجه ای که برای خرید در نظر گرفته اید برای خرید سیستم کامپیوتری با سی پی یو مناسب اقدام کنید. این شرکت ها نیاز های کاربران را مد نظر گرفتند و سپس اقدام به طراحی این سی پی یو ها کردند. اینتل شرکتی بزرگ و قدرتمند در زمینه ی تولید انواع سخت افزار کامپیوتر می باشد و تا به امروز با طراحی های هوشمندانه ی خود توانست است موفقیت بی نظیری به دست آورد. این شرکت در سال ۱۹۶۸ تاسیس شد و تا به امروز با تولید انواع پردازنده های اینتل توانست توجه افراد زیادی را به خود جلب کند و کارنامه ی درخشانی برای خود رقم بزند.

انواع پردازنده های اینتل:

انواع پردازنده های اینتلانواع پردازنده های اینتل

در ادامه به معرفی انواع پردازنده های اینتل در انواع لپ تاپ ها و برند هایی معروف و معتبر دنیا مانند لپ تاپ ایسر،لنوو، اچ پی، ایسوس و … خواهیم پرداخت.

    1. پردازنده ی Intel Core

پردازنده های Core که از پر سرو صدا ترین نوع پردازنده ی اینتل از زمان ورود به بازار بوده اند و تا به امروز نیز هستند و در انواع لپ تاپ گرافیکی، گیمینگ، برنامه نویسی و … آنها را مشاهده می کنیم، به طور کلی به دو نوع دسته بندی می شوند:

  • پردازنده های Core i
  • پردازنده های Core 2 Duo

نکته : بعد از Core می توانیم اعدادی را مشاهده کنیم که بالا رفتن این اعداد نشانی از قدرت بیشتر پردازنده است برای مثال یک لپ تاپ 7 Core i قدرت بیشتری نسبت به یک لپ تاپ با پردازنده ی3 Core i دارد.

    2. پردازنده Intel Celeron

 

پردازنده Intel Celeronپردازنده Intel Celeron

می توان گفت که سلرون ها پردازنده هایی ارزان قیمت و البته پایین رده از سری پردازنده های اینتل می باشند که با ورود core I  ها افراد کمتری به سمت آنها روی آوردند پون خانواده ی اینتل کره ای قابلیت های بیشتر و منحصر به فرد تری داشتند. باید گفت که میزان cache این سی پی یو نسبت به پردازنده های Pentium کمتر می باشد. می دانیم که این کش در پردازنده ها که در واقع نوعی حافظه ی پنهان می باشد و می تواند در عملکرد کلی یک سیستم عاملی مهم باشد.

    3. پردازنده Intel Pentium

این نوع از پردازنده ها برای لپ تاپ ها و سیستم هایی مناسب است که از آنها انتظار کارهای حرفه ای و فوق قوی را نداشته باشیم از این رو می توان گفت که لپ تاپ هایی که دارای این سی پی یو هستند را جز سیستم های پایین رده دسته بندی می کنیم. این سری از لپ تاپ ها در دو سری Gold و Silver در بازار موجود می باشند

   4. پردازنده Itanium

 

پردازنده Itaniumپردازنده Itanium

در ابتدا ایتانیوم ها سی پی یو هایی 64 بیتی بودند که اینتل آنها را به بازار و همه ی مردم معرفی نمود. سیستم هایی که بر پایه ی ایتانیوم توسط HP / Hewlett Packard Enterprise (HPE) (خط سرورهای HPE Integrity) و برخی دیگر از سازنده ها تولید شده است. کمپانی اینتل با اعلام رسمی در تاریخ  30 ژانویه 2019 رسما اعلام کرد که خانواده CPU Itanium دیگر تولید نخواهد شد.

   5. پردازنده ی Intel Xeon

پردازنده های زئون از خانواده ی اینتل ها دارای چندین هسته هستند و از چندین رشته تشکیل شده اند و و مناسب برای سرورهایی هستند که نیاز به پردازنده ی قدرتمند هستند که در عملکرد آنها شاهد وقفه نیز نخواهیم بود.

نسل سی پی یو ها

نسل سی پی یو هانسل سی پی یو ها

یکی دیگر از عواملی که می تواند تفاوتی بزرگ میان سی پی یو ها ایجاد کند عددی و یا رقمی  است که بعد از نام سی پی یو  بعد از خط فاصله آن را مشاهده می کنیم برای مثال intel core I 7-8250U که نام و مشخصه ی یک پردازنده می باشد عدد 8 بعد از خط فاصله بیانگر نسل پردازنده می باشد. پس اگر به فکر خرید لپ تاپ ایسوس، لنوو، ایسر یا هر برند دیگری هستید علاوه بر اینکه باید متناسب با نیاز خود سخت افزار این لپ تاپ ها را انتخاب کنید که خب مسلما پردازنده از اولین بخش هایی است که به قدرت آن باید اهمیت دهید لازم است تا نسل پردازنده با همان سی پی یو را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید خریدی منطقی داشته باشید.

 نسل های مختلف پردازنده های اینتل از سال 2010 تا 2015

کانسپت نسل در پردازنده  های اینتل پس از ورود  core ها به بازار متولد شد نسل های متولد شده در این پردازنده ها به شرح زیر هستند:

  • پردازنده ی اینتل نسل 1 (Nehalem) که در سال 2010 معرفی شد و مورد استفاده قرار گرفت.
  • پردازنده ی اینتل نسل 2 (Sandy Bridge) که در سال 2011 جایگزینی برای پردازنده های نسل 1 این کمپانی شد و محدودیت هایی کمتری نسبت به سری قبلی خود داشت.
  • پردازنده ی اینتل نسل 3 (Ivy Bridge) در سمپتامبر 2012 معرفی گردید و سرعت بالاتری به نسبت Sandy Bridge داشتند
  • پردازنده ی اینتل نسل 4 (Haswell) که در سال 2013 مورد استفاده قرار گرفت و در ان شاهد مصرف کمتر انرژی نسبت به سری های قبلی بودیم .
  • پردازنده ی اینتل نسل 5 (Broadwell) این پردازنده در سال 2015 معرفی شد که از لحاظ ابعاد 37 درصد کوچکتر بود
  • پردازنده ی اینتل نسل 6 (Skylake) که در آگوست 2015 وارد بازار شد

نسل های مختلف پردازنده های اینتل از سال 2015 تا 2020

نسل های مختلف پردازنده های اینتل از سال 2015 تا 2020نسل های مختلف پردازنده های اینتل از سال 2015 تا 2020

  • پردازنده ی اینتل نسل 7( Kaby Lake) که در سال 2016 معرفی گردید
  • پردازنده ی اینتل نسل 8 (Kaby Lake R) که در سال 2017 آپدیتی از Kaby Lake بود
  • پردازنده ی اینتل نسل 9 (Coffee Lake) که در اواخر سال 2017 معرفی شد و با آن cire i9 هم به بازار معرفی شد .
  • پردازنده ی نسل 10 (Cannon Lake/Ice Lake) در اواخر سال 2017 معرفی شد اما در سال 2018 به تولید رسید .

نسل های بعدی پردازنده های اینتل کدام اند؟

اول از همه این را بگوییم که تکنولوژی همیشه و همیشه در حال غافلگیر کردن ما انسان ها است و به طبع شرکت هایی که بر راستای تکنولوژی حرکت می کنند گاهی مجبور می شوند تا مطابق با برنامه ریزی خود جلو نروند و روند کاری خود را تغییر دهند. چون در غیر این صورت از رقبای خود جا می مانند. تا امروز شرکت  اینتل تا نسل 10 پردازنده های خود را وارد بازار کرده است و نسل 11 آن که با نام Tiger Lake به عموم مردم معرفی گردید ولی هنوز وارد بازار نشده است. باید گفت که این کمپانی تا به امروز هیچ زمانی دست از فعالیت و همچنین ارتقای خود بر نداشته است و در آینده هم قصد همچین کاری را ندارد و باید منتظر نسل های بعدی که پیشرفته تر از نسل های قبل هستند باشیم.

رقیب شرکت اینتل

رقیب شرکت اینتلرقیب شرکت اینتل

تا به اینجا گفتیم که اینتل توانسته در زمینه ی تولید پردازنده ها موفقیت های بسیاری کسب کند و روز به روز هم به فکر ارتقای مدل های پیشین خود بوده است. اما اگر بخواهیم یک شرکت و یا کمپانی را به عنوان رقیب اینتل معرفی کنیم باید نام AMD که کمپانی سازنده ی انواع پردازنده ها می باشد را بیاوریم که در سال 1969 فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 2006 سازنده و کمپانی کانادایی پردازنده‌های گرافیکی به نام ATI (ای تی آی) را خریداری کرد و با هم به عنوان یک مجموعه مشغول به کار و تولید شدند. اما باید این را هم دانست که اینتل تا به امروز توانسته 11 شرکت معتبر را که در زمینه ی فناوری و تکنولوژی فعالیت می کردند را خریداری کند و با کمک و همکاری آنها به بهبود هر آنچه از قبول مشغول به آن بوده است بپردازد.

معرفی چند پردازنده ی گیمینگ

اگر اهل بازی های کامپیوتری باشید و دنیای گیم رو تجربه کرده باشید، قاعدتا می دانید که سیستم شما باید دارای قدرت بالایی باشد. پس پردازنده و کارت گرافیک از مهم ترین چیزهایی هستند که می توانند با عملکردی که دارند لذت بازی را برای شما چند برابر کند. چند نمونه ی زیر از برترین پردازنده های گیمینگ می باشد:

  • Intel Core i7 10700K
  • Intel Core i9 10900K
  • Intel Core i5 10400F

لازم به ذکر است که پردازنده های Ryzen  نیز گزینه های مناسبی برای لپ تاپ گیمینگ هستند.

هزینه های پردازنده های اینتل

همانطور که قبلا گفتیم شما به عنوان یک خریدار باید انواع پردازنده های اینتل را بشناسید و بعد از آن برای خرید اقدام نمایید و از آنجایی که محدودیت های مالی و البته نوسانات ارزی سبب می شود گاهی نتوانیم آنچه مد نظر داریم را  خریداری کنیم از این رو بهتر است تا شناختی نسبی به این پردازنده ها داشته باشیم. پر واضح است که مدل های جدید تر و پر قدرت تر اینتل دارای قیمت بالاتری هستند و توانایی انجام کارهای بیشتری را دارند. از این رو می توان باز هم به ضرب المثل معروف هر چه پول بیشتر بدهی آش بیشتری می خوری اشاره کرد چراکه متاسفانه دنیای این روزها چیزی جز همین ضرب المثل ساده نیست.

سخن پایانی درخصوص انتخاب بهترین نوع پردازنده برای لپ تاپ

در ابتدا نیاز ها و انتظارات خود را از این پردازنده ها معلوم دارید. اگر می خواهید لپ تاپ شما کارهای گرافیکی سنگینی را برای شما انجام دهد یا به دنبال یک لپ تاپ گیمینگ هستید، باید به سراغ سیستم هایی بروید که پردازنده های قوی و قدرتمندی دارند شما نمی توانید از میان لپ تاپ های اچ پی مدلی را انتخاب کنید که پردازنده ی corei3 از نسل های قدیمی این خانواده را دارد ولی انتظارات یک لپ تاپ در همان برند با پردازنده ی corei9 را داشته باشید. بودجه ی شما عاملی مهم در تصمیم گیری می باشد. یادتان نرود آپشن های شما در میان انواع برندهای موجود در بازار زیاد است پس متناسب با هزینه ای که برای خرید در نظر گرفته اید در میان  انواع پردازنده های اینتل مناسب ترین گزینه را برای خود برگزینید.

منبع: نسل های مختلف انواع  پردازنده های اینتل از سال 2010 تا 2015



:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1400 | نظرات ()