مزایای پلی استیشن 5
نوشته شده توسط : amin

بررسی پلی استیشن 5

بالاخره بعد از مدت ها انتظار پلی استیشن 5 به بازار عرضه شد و طرفداران  گیم و بازی می توانند جدیدترین کنسول سونی را تجربه کنند. برای افرادی که با کنسول پی اس 4 خاطرات زیادی داشته اند و هزینه زیادی برای بازی های مختلف و گیفت کارت PS4 ودسته و … کرده اند شاید باورش سخت باشد که دیگر باید با یکی از موفق ترین کنسول های دنیای گیم تاریخ خداحافظی کنند. حالا مهمترین سوالی که برایمان ممکن است  پیش بیاید  این است که مشخصات کنسول نسل نهم سونی یعنی ps5 چیست و چه ویژگی های جدیدی دارد و مهمترین دغدغه این است که قیمت این کنسول چقدر است؟ در این مقاله سعی کرده ایم تا کنسول ps5 را از همه نظر بررسی و معرفی کنیم تا بتوانید با آن بیشتر آشنا شده و ببینید که با توجه به ویژگی هایش ارزش این همه خرج دارد یا خیر.

شکل ظاهری Ps5

از روزی که سونی از پلی استیشن 5 رونمایی کرد تا امروز که این کنسول عرضه شده بحث و حرفای زیادی راجع به شکل ظاهری ps5 مطرح شده است. Ps5 بزرگترین کنسول سونی تا به امروز ( حتی بزرگتر از Ps3) هست و با طول 39 و عرض 26 سانتی متری باید محل مناسب و جای کافی برای قراردادن آن داشته باشید. بر خلاف سه کنسول قبلی سونی، ps5 در حالت عمودی و ایستاده شکل بهتری دارد، البته برای قرار گرفتن دستگاه چه به صورت افقی و چه عمودی باید از پایه های موجود  در جعبه کنسول استفاده کنید. Ps5 در هنگام  عرضه فقط در رنگ سفید موجود است که البته بعدها رنگ مشکی آن هم به بازار خواهد آمد.

کیفیت ساخت

کیفیت ساختکیفیت ساخت

 

بدنه پنل های سفید رنگ پی اس 5 از جنس پلاستیک محکم و  با مقاومت بالا ساخته شده که باعث گرانتر شدن این محصول شده است. قسمت سیاه رنگ دستگاه که در واقع قسمت جلویی پلی استیشن 5 می باشد، مانند ps4 یک دکمه پاور و یک دکمه خروج دیسک دارد. همچنین یک خروجی USB به همراه یک خروجی Type C در همین قسمت تعبیه شده است. باید توجه کنید این قسمت مشکی رنگ پلی استیشن به شکلی است که اثر انگشت بر روی آن باقی می ماند و اگر مراقب نباشید امکان خط افتادن بر روی آن وجود دارد.

مشخصات سخت افزاری

حالا میخواهیم راجع به مشخصات سخت افزاری پلی استیشن 5 و پیشرفت های این کنسول نسبت به ps4 صحبت کنیم. مهمترین مشخصه ps5 قابلیت استفاده از هارد ssd 825 گیگابایتی و حافظه 16 گیگابایتی داخلی است که این مورد باعث می شود تا سرعت لودینگ بازی ها به میزان قابل توجهی کوتاه شود.  Cpu این کنسول Zen2  هشت هسته ای و پردازنده گرافیکی آن RDNA 2 با قدرت 10.28 ترافلاپسی است که البته نسبت به رقیب اصلی کنسول سونی یعنی Xbox خیلی مشخصات بالایی نیست. کنسول ps5 دیسک درایو مجزای بلوری – 4 kدارد.  قسمتی که خیلی ps5   رو جذاب می کند خروجی تصویر 8 kآن است که البته هنوز شرکت های تولید کننده بازی خیلی به بازی های  8 k  روی نیاورده اند و فعلا باید برای لذت بردن از تصاویر با 8 k  منتظر بمانیم.

ویژگی های نرم افزاری

ویژگی های نرم افزاریویژگی های نرم افزاری

اولین تغییری که در رابط کاربری ps5 نسبت ps4 جلب توجه می کند عوض شدن رنگ آبی پس زمینه به رنگ طوسی است. آیکون و منوها کوچکترشده  و به گوشه رفته اند و بیشترین تمرکز بر روی بازی که انتخاب می کنید قرار دارد و عکس پس زمینه عکس بازی رو نمایش می دهد. مراحل دسترسی به منو هایی مثل Library  و Network طولانی تر شده و لازم است دکمه های بیشتری را  بزنید تا به آن برسید که این مورد کاربرانی که به منوی Ps4 عادت کرده بودند را کلافه می کند. اما شاید بهترین تغییر وارد شدن فروشگاه psn  به منوی اصلی پلی استیشن است که دیگر لازم نیست برای استفاده از گیفت کارت های Psn و بقیه امکانات آن مرتب منوی کاربریتان را عوض کنید.

دسته های جدید ps5

شاید کنجکاو بر انگیز ترین قسمت پلی استیشن 5 برای طرفداران دسته های ps5 باشد، سونی بالاخره بعد از سه نسل تصمیم به عوض کردن طراحی و تکنولوژی دسته های پلی استیشن گرفت و در کنسول نسل نهم از دسته های دوال سنس خودش رونمایی کرد. وزن این دسته نسبت به دسته نسل قبل سنگین تر و خوش دست تر شده است. دکمه های این کنترلر نسبت به دسته های دوال شوک نسل قدیم خیلی نرم تر شده و تفاوت دکمه های L2  با L1 رو با اولین استفاده کاملا متوجه خواهید شد و در آخر تکنولوژی ویبره دوال سنس، این دسته ها رو یک لول بالاتر برده است بطوری که در حین بازی، لرزش سطوح و موقعیت های مختلف رو کاملا شبیه سازی کرده است. می توان اینطور نتیجه گیری کرد که دسته های جدید Ps5 انتظارات گیمر ها و طرفدار ها رو کاملا براورده کرده است.

بازی های نسل جدید پلی استیشن

بازی های نسل جدید پلی استیشنبازی های نسل جدید پلی استیشن

از عوامل اصلی پرطرفدار بودن پی اس 4 در نسل قبل بازی های با کیفیت و اختصاصی بود که برای این پلتفرم عرضه شده بود و توانست مخاطب بیشتری نسبت به رقیبش یعنی ایکس باکس جذب کند. با عرضه شدن پلی استیشن 5 همه منتظرندببیند چه عنوان هایی همراه با آن عرضه می شود، شاید مهمترین بازی  که همین اول کار منتشر می شود  spider-man : miles morales هست که ادامه قسمت اول بازی اسپایدر من در ps4 است. البته بازی خیلی مورد انتظار cyberpunk  هم قراراست یک الی دو ماه بعد از اینکه برای کنسول های نسل قبل عرضه شد برای کنسول ps5 هم عرضه شود. در کل می توان گفت اکثر شرکت های تولید کننده بازی برای این نسل برنامه های مهمی دارند مثل بازی پرطرفدار God of war 2 و یا call of duty که نسخه آخرش جزو بهترین بازی های جنگی ps4 شناخته شده بود.

آیا مشکل گرما و صدای پلی استیشن حل شده است ؟

یکی از مشکلات ps4 که خیلی مورد بحث بود گرم شدن دستگاه و یا صداهای خیلی زیاد کنسول موقع بازی کردن بعضی از بازی ها بود. به همین خاطر سونی هنگام رونمایی از ps5 خیلی روی این دو موضوع مانور داد. مشکل داغ شدن دستگاه به خاطر نوع طراحی آن که از سه طرف گرما رو به بیرون منتقل می کند تا حد زیادی برطرف شده است. در کنسول نسل قبل مخصوصا همین اواخر که بازی هایی با مشخصات خیلی بالاتری عرضه شدند مشکل سر وصدا و فن دستگاه خیلی مرسوم بود که در ps5 این مشکل به طور کامل برطرف شده و شما موقع بازی کردن هیچ صدای اضافه ای از دستگاه نخواهید شنید. البته باید منتظر بمانیم تا بازی های بیشتری برای ps5  عرضه شود تا ببینیم بازی هایی که از ظرفیت کنسول به طور کامل استفاده خواهند کرد باعث بروز این دو مشکل می شوند یا خیر.

قیمت ps5

قیمت ps5قیمت ps5

همه مزیت هایی که راجع به پلی استیشن 5 توضیح دادیم تا زمانی که از قیمت جدیدترین کنسول سونی خبردار نباشیم نمی توانند باعث خرید ما شوند. PS5 در دو مدل 499 دلاری و 399 دلاری عرضه می شود. فرق این دو کنسول در چیست؟ در مدل 399 دلاری شما قابلیت استفاده از دیسک های فیزیکی را نخواهید داشت و فقط می توانید از بازی هابه صورت دیجیتالی استفاده کنید برای همین قیمت این دستگاه ارزان تراست، اینجاست که گیفت کارت های پلی استیشن به کار ما می آید. درست است  قیمت نسخه فیزیکی ps5 نسبت به پلی استیشن   تفاوت زیادی نکرده، اما قیمت دسته و لوازم جانبی ps5 نسبت به قبل افزایش داشته است.برای خرید یک دسته اضافه برای کنسول جدید باید تقریبا 70 دلار هزینه کنید و در آخر قیمت بازی های ps5 هم نسبت به ps4 افزایش حدود 25 درصدی داشته است پس خیلی خوشحال نباشید.

آیا می توان از بازی های ps4 در ps5 استفاده کرد ؟

شاید یکی از ویژگی هایی که گیمرها را خیلی هیجان زده کرده است پشتیبانی ps5 از بازی های ps4 هست. طبق گفته سونی ps5 قابلیت پشتیبانی از 99 درصد بازی های پلی استیشن 4 را هم دارد و این امکان را  برای گیمر ها فراهم کرده تا بتوانند هم از دیسک های بازی های ps4 و هم از بازی های دیجیتالی خودشان بر روی کنسول ps5 استفاده کنند. شما قادرید حتی save های بازی های ps4 خودتان را با کابل usb به ps5 منتقل کنید و اگر اشتراک playstation plus داشته باشید از طریق فضای ابری سیو های بازی های نسل قبلتان را به ps5 منتقل کنید. در آخر نگران اینکه چه بازی هایی قابلیت اجرا بر روی دو کنسول رو دارند نباشید اکثر عنوان های مهم و پرطرفدار مثل last of us part2 قابلیت اجرا بر روی ps5 رو نخواهند داشت.

Ps5  یا xbox

اگر راجع به تفاوت ها و ویژگی های هر کدوم از کنسول های مایکروسافت و سونی بخواهیم توضیح بدهیم می توانیم در مورد هر کدام به اندازه یک کتاب صحبت کنیم اما بطور خلاصه اینکه کدام کنسول رو تهیه کنیم کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. از نظر قیمتی این دو کنسول تفاوت آنچنانی با هم دیگه ندارند. کنسول های مایکرو سافت همیشه از نظر مشخصات سخت افزاری کمی بالاتر از کنسول های سونی بوده اند اما این تفاوت آنچنانی در عملکرد بازی های مشترکی که بر روی دو کنسول عرضه می شدند، نداشته است. عامل برتری ps4 بر xbox one در نسل قبل تنها به بازی های اختصاصی پلی استیشن محدود می شد که مایکروسافت سعی کرده در این نسل این ضعف را برطرف کند و فعلا هنوز زود است که بخواهیم تصمیم بگیریم کدام کنسول در این نسل دست بالا رادارد . پس فعلا کمی باید صبر کنیم.

منبع : https://bit.ly/37G8m8G





:: برچسب‌ها: ps5 ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: