تکنولوژی جدید برای پارک خودرو
نوشته شده توسط : amin

سیستم پارک خودکار ماشین چگونه عمل می‌کند؟
به طور خلاصه، سیستم پارک خودکار از روش‌های مختلفی برای یافتن اشیاء و موانع اطراف خودرو استفاده می‌کند. سنسورهای نصب ‌شده در جلو و کنار خودرو می‌توانند هم به عنوان دریافت‌کننده داده‌ها و هم به عنوان فرستنده داده‌ها عمل کنند. این سنسورها یک سیگنال منتشر می‌کنند که وقتی خودرو به مانعی نزدیک می‌شود، منعکس می‌گردد. بعضی از این سیستم‌ها از دوربین استفاده می‌کنند، مثل تکنولوژی دید چندگانه یا Omniview که در آن با استفاده از دوربین‌های چندگانه، اطراف ماشین به خوبی کنترل می‌شود. از طرفی برای تشخیص موانع و اندازه‌گیری فضای قابل پارک و فاصله ماشین‌رو از رادارها نیز استفاده کردند.

سیستم‌های پارک هوشمند تجاری و استفاده‌ شده در خودروهای عرضه ‌شده

در سال ۲۰۰۳ کمپانی تویوتا به فروش خودروهای هیبریدی پریوس (Prius) با سیستم پارک دوبل اتوماتیک به صورت آپشنال با نام دستیار هوشمند پارک اقدام کرد. در سال ۲۰۰۶ کمپانی لکسوس سیستم پارک خودکار خودرو را به سدان Lexus LS در طراحی مجدد این خودرو اضافه کرد. این سیستم پارک زاویه‌ای را هم به خوبی پارک دوبل انجام می‌دهد. در سال ۲۰۰۹ کمپانی فورد دستیار فعال پارک خود را با مدل‌های لینکولن (Lincoln) معرفی کرد. این دستیار پارک تخصصش پارک دوبل است! در سال ۲۰۱۰ کمپانی بی‌ام‌دابلیو یک سیستم با نام دستیار پارکینگ یا parking assistant را در طراحی مجدد سری ۵ خود برای اجرای پارک دوبل معرفی کرد.

تا سال ۲۰۱۲ سیستم‌های پارک اتوماتیک توسط چندین کمپانی ساخت اتومبیل توسعه داده شدند. علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد، کمپانی آئودی روی خودروی Audi A6 سیستم دستیار پارکینگ را ارائه داد. برای علاقه‌مندان به مرسدس بنز جالب است که بدانند این کمپانی دوست‌داشتنی در بسیاری از کلاس‌های خود سیستم parktronik را ارائه می‌دهد.

کمپانی جیپ در مدل چروکی سال ۲۰۱۴ یک سیستم پارک دوبل و پارک عمودی را با نام ParkSense معرفی کرد. همین‌طور کرایسلر سدان‌های ۲۰۱۵ خود را با سیستم ParkSense به عنوان بخشی از پکیج امنیتی خودرو روانه بازار کرد.

در سال ۲۰۱۵، کمپانی بوش آلمان برای ارائه یک سیستم کاملاً اتوماتیک پارک برنامه‌ریزی کرد. این سیستم بدون راننده به راننده اجازه می‌دهد که از ماشین پیاده شده و سیستم پارک خودکار را با کمک گوشی هوشمند خود فعال کند. سیستم محاسبات لازم برای پارک را انجام می‌دهد و محیط اطراف را زیر نظر می‌گیرد. جالب است بدانید که سیستم پارک خودکار خودروی BMW i3 از روی ساعت هوشمند نیز فعال می‌شود.

سیستم پارک خودکار یا پارک دستی، کدام بهتر است؟
اتو پارک

جالب است بدانید که بسیاری از آمریکایی‌ها به تکنولوژی پارک خودکار اعتماد ندارند. بر طبق یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۵ توسط سازمان AAA صورت گرفت، بیشتر از ۸۰ درصد راننده‌های آمریکایی مهارت لازم برای پارک دوبل را دارند. هرچند که همین سازمان در پی یکسری آزمایش به این نتیجه رسید که در یک سری از تست‌ها تکنولوژی پارک خودکار خودرو عملکرد بهتری نسبت به پارک دستی ماشین در عدم برخورد با موانع، سرعت و همچنین صحت دارد. در بعضی از این تست‌ها رانندگان با وجود کمک دوربین پشت، از سیستم‌های پارک خودکار شکست خورده‌اند.

در این تست‌ها که با ۵ مدل مختلف ماشین از کمپانی‌های متفاوت نظیر مرسدس بنز، کادیلاک و جیپ و بی‌ام‌دابلیو انجام شده است، مشخص شده که رانندگانی که از سیستم پارک هوشمند استفاده می‌کنند به نسبت دسته دوم، ۸۱ درصد کمتر برخورد با موانع داشته‌اند و فرآیند پارک کردن را ۱۰ درصد زودتر انجام داده‌اند. سیستم‌های پارک خودکار ۴۷ درصد مانور کمتری (یا اصطلاحا تعداد فرمان کمتری) را برای پارک دوبل استفاده کرده‌اند. حتی در بعضی موارد این سیستم‌ها توانسته‌اند ماشین را با یک فرمان، پارک دوبل بزنند.

​اتو پارک

البته که سیستم‌های پارک اتوماتیک خودرو هنوز مشکلات مربوط به خود را هم دارند. بعضی از این سیستم‌ها وسیله نقلیه را بسیار نزدیک مانع پارک کرده‌اند که باعث ایجاد خراش و بعضا موجب تعمیرات هزینه‌بری برای چرخ‌ها و لاستیک‌ها شده است.

پارک خودکار ممکن است که کار را بهتر انجام دهد، اما رانندگان هنوز کاملا آماده واگذاری کنترل چرخ‌ها به سیستم خودکار نیستند. بر اساس نظرسنجی‌های سازمان AAA از هر ۴ راننده فقط یک نفر به این تکنولوژی‌ها برای پارک خودروهایشان اعتماد دارند.

در نظرسنجی دیگری مشخص شد که ۳۹ درصد مشتریان سیستم پارک خودکار را نمی‌خواهند. در عوض ۸۲ درصد ایشان ترجیح می‌دهند که برای پارک کردن ماشین دستیار داشته باشند که به آن‌ها کمک کند و آن‌ها خودشان بتوانند روی ماشین کنترل داشته باشند.

به نظر می‌آید که فاصله کوچکی بین تکنولوژی‌های در دسترس در اتومبیل‌ها و مشتریانی که می‌خواهند از آنها استفاده کنند وجود دارد. در برخی موارد مشتریان به این تکنولوژی‌های اعتماد ندارند. در برخی موارد دیگر مشتریان اصلا نیازی به این تکنولوژی‌ها احساس نمی‌کنند.

اما با گذشت زمان سیستم‌های پارک خودکار به شدت پیشرفت کرده‌اند و کمپانی‌ها در حال تلاش هستند تا مشتریان را قانع کنند که کنترل وسیله نقلیه خود را به آنها بسپارند. علاوه بر این بخش، این روزها خبرهای مختلفی درباره نسلی از خودروها می‌شنویم که در آن‌ها نیازی به راننده حس نمی‌شود. جدای از خبرهای متعددی که شاید در مورد خودروهای برقی و اوتو-پایلوت تسلا موتورز می‌شنویم، بعضی از کمپانی‌ها مثل فورد و ولوو برای ارائه خودروهای کاملا خودکار در سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی کرده‌اند. تصور کنید که بتوانید با کمک گوشی و یا ساعت هوشمند خود بتوانید از خودروتان بخواهید که دنبال شما شروع به حرکت کند. جالب است نه؟





:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: